علت امنیت بلاک چین چیست؟

با افزایش محبوبیت حوزه ارز دیجیتال شده و ورود صنعت مالی دیجیتال به آن و همچنین وقوع حملات هکری فراوان در این زمینه، نگرانی کاربران دنیای ارزهای دیجیتال بیش از پیش در مورد ویژگی های امنیتی این ارزها بیشتر شده است. شبکه های بلاک چین و سرمایه گذاری روی آن به طور خاص می توان گفت که سوالاتی مانند اینکه فناوری بلاک چین چقدر ایمن است، چگونه ارائه می شود و آیا اصلاً تراکنش های بلاک چین ایمن هستند یا خیر، به کرات از سوی علاقه مندان به این حوزه شنیده می شود. در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوالات درباره امنیت بلاک چین، برخی از باورهای غلط رایج در مورد صنعت بلاک چین و امنیت آن را بررسی خواهیم کرد.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل اطلاعات توزیع شده است که بین گره های مختلف یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می شود. بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده اطلاعات خود را به صورت دیجیتال ذخیره می کند. یکی از محبوب ترین کاربردهای بلاک چین، ذخیره تراکنش های مالی است، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید فناوری بلاک چین تنها به ارزهای رمزنگاری شده محدود نمی شود و حتی شرکت های متمرکز نیز می توانند از این فناوری برای ذخیره امن و آسان اطلاعات خود استفاده کنند.

در اینجا، اطلاعات در بلوک ها گروه بندی می شوند. هر بلوک حاوی زنجیره ای از اطلاعات است (مثلاً در یک شبکه ارز دیجیتال، شامل یک سری تراکنش ها)، که به بلوک قبلی متصل است. به همین دلیل است که به آن بلاک چین می گویند. بلاک چین پایگاه داده ای است که از زنجیره ای از بلوک ها تشکیل شده است. این دقیقاً دلیل امنیت بلاک چین است. نکته اینجاست که هر بلوک حاوی اطلاعات بلوک قبلی است و به یکدیگر متصل است. به همین دلیل، اگر محتوای یک آیتم تغییر کند، کل پایگاه داده خراب می شود و همه چیز لو می رود!

بیشتر بخوانید  معاملات فیوچرز چیست؟ + کاربرد معاملات آتی در بازار ارزهای دیجیتال

چه ویژگی‌هایی سبب امنیت بلاک چین شده است؟

چه ویژگی‌هایی سبب امنیت بلاک چین شده است؟
چه ویژگی‌هایی سبب امنیت بلاک چین شده است؟

فناوری بلاکچین برای ایجاد امنیت بیشتر از اساس به گونه‌ای طراحی شده است که برای تایید هر تراکنش یا ذخیره هر داده، به اعتبارسنجی نودهای مختلف شبکه احتیاج باشد. به این مفهوم الگوریتم اجماع می‌گویند که از جمله ویژگی های مهم برای امنیت بلاک چین است. به این صورت یک عامل مخرب نمی‌تواند با دسترسی پیدا کردن به پایگاه داده متمرکز شرکت، اطلاعات ذخیره شده در آن را مختل کند یا تغییر دهد، در نتیجه اطلاعات ثبت شده در شبکه بلاک چین به لطف نیاز به امضای نودها برای تغییر، به نوعی تغییر ناپذیر محسوب می‌شوند.

علاوه بر مفهوم اجماع که در بحث امنیت بلاک چین بسیار مهم است، اساس ساخت بلاکچین بر پایه رمزنگاری و حفظ امنیت اطلاعات بنا شده است و برای انتقال داده‌ها یا تایید تراکنش‌ها در آن از ویژگی هشینگ استفاده می‌شود. اگر با این مفهوم آشنا باشید، می‌دانید که هرگز امکان ندارد دو هش یکسان برای اطلاعات متفاوت ایجاد شود. برای ساخت هر بلاک در بلاکچین نیز از هش بلاک قبل استفاده می‌شود و اگر شخصی (بخوانید یک هکر یا عامل مخرب) قصد ایجاد تغییر در اطلاعات ذخیره شده قبلی را داشته باشد، مجبور می‌شود تمام بلاک‌های بعد از آن را نیز از نو بسازد و هش کند. به لطف این ویژگی فناوری بلاک چین، خرابکاری وی بلافاصله لو می‌رود و تمام کاربران چند میلیاردی این حوزه مطلع خواهند شد.

آیا می‌توان بلاک چین را هک کرد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از نکات و ویژگی های امنیتی در فناوری بلاک چین تعبیه شده است که در صورت استفاده صحیح، بلاک چین را به یکی از امن ترین فناوری های امروزی در جهان تبدیل می کند. طبیعتاً باید توجه داشت که امنیت  بلاک چین به مهارت برنامه نویس آن در استفاده از این نکات امنیتی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  ترید خورجینی (Straddle Trade) چیست؟

با این حال، حتی اگر یک هکر بتواند در سیستم بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده خرابکاری یا تغییراتی ایجاد کند، اقدامات او به زودی فاش خواهد شد و تدابیر امنیتی برای جلوگیری از سرقت سرمایه و دارایی کاربران اتخاذ خواهد شد. البته هیچ فناوری جدیدی نمی تواند ادعای امنیت 100% کامل داشته باشد، اما فناوری بلاک چین ثابت کرده است که گام های محکمی در این راستا برداشته است.

آیا راهکاری برای افزایش امنیت بلاک چین وجود دارد؟

آیا راهکاری برای افزایش امنیت بلاک چین وجود دارد؟
آیا راهکاری برای افزایش امنیت بلاک چین وجود دارد؟

مهم‌ترین راه برای افزایش امنیت شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین، مقیاس‌بندی آن‌ها است، به طوری که تعداد گره‌های موازی با نرخ هش شبکه افزایش می‌یابد. هرچه تعداد گره ها بیشتر باشد و نرخ هش بیشتر باشد، برای یک موجودیت دشوارتر است که بتواند بیش از 50 درصد از توان شبکه را به دست آورد و حمله اکثریت را انجام دهد.

در شبکه های متمرکز و حتی غیرمتمرکز که از پایگاه داده مبتنی بر بلاک چین استفاده می کنند، نیاز به کسب مجوز برای دسترسی به بلاک چین راه خوبی برای افزایش امنیت بلاک چین است. به طور طبیعی، این با کاربرد واقعی فناوری بلاک چین، که به عنوان چارچوبی برای ایجاد شبکه های عمومی غیرمتمرکز و توزیع شده متولد شد، در تضاد است.

جمع بندی

همیشه «امنیت کامپیوتر» فضایی غیرممکنی بود که بالاخره ممکن شدخ است. بسیاری از سیستم های الکترونیکی وجود دارند که ادعا می کنند “ناامن” هستند و در نتیجه دیر یا زود خطاهایی در سیستم آنها رخ می دهد. این حتی در مورد سیستم عامل های اصلی مانند OpenBSD، ایمن ترین سیستم عامل جهان، که تنها دو خطای نصب پیش فرض را در تاریخ خود (23 سال) تحمل کرده است، اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید  تفاوت متاتریدر 4 با متاتریدر 5 

همانطور که قبلا ذکر شد، اگرچه فناوری بلاک چین برای امنیت بالا تلاش می‌کند و شاید یکی از امن‌ترین سیستم‌ها در زمینه نوآوری‌های فناوری باشد، اما راه‌حل قوی و کاملی نیست. حقیقت این است که شما از چنین سیستمی دور هستید و اگرچه ممکن است این غیرمنطقی به نظر برسد، اما چیز خوبی است. همچنین، تمام عناصر لازم با ما ایجاد می شود، بنابراین اگر نیاز به امنیت بیشتر است، این واقعیت است که ما سعی می کنیم برای چیزی بهتر و امنیت بلاک چین تلاش کنیم. در این واقعیت، این همان چیزی است که در حال حاضر برای پروژه‌هایی می‌افتد که برای بهبود و غلبه بر نقاط ضعف در آن‌ها وجود دارد.

با در نظر گرفتن این موارد، آینده امنیت بلاک چین ابدی و بادوام خواهد بود و به تسهیل آنچه برای مقابله با چالش های آینده داریم ادامه خواهد داد. به همین دلیل، ما می‌توانیم در نظر داشته باشیم که فناوری امنیت بلاک چین بهبود می‌یابد و با آن تصور ما مبنی بر تغییر جهان را بهبود می‌بخشد.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *