فناوری بلاک چین چیست؟

فناوری کریپتوکارنسی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و اگر با بازار ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین آشنا باشید، احتمالاً نام بلاک چین را بارها شنیده اید. از آنجایی که این فناوری اساس ارزهای دیجیتال است، مهم است که بدانیم فناوری بلاک چین چیست و چگونه کار می کند.

اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال شده اید، با این مقاله از تتریار همراه باشید تا به این سوال که بلاک چین چیست پاسخ دهید، اجزای آن و نحوه عملکرد آن را توضیح دهید، مزایا و معایب آن را مطالعه کنید و با بیت کوین و همچنین مقایسه کنید. بانک های سنتی در پایان با توجه به ویژگی ها و کارکردهای فناوری بلاک چین، پیش بینی های مربوط به آینده آن را بررسی خواهیم کرد.

بلاکچین شبکه ای است که از فناوری های غیرمتمرکز (توزیع شده) و رمزنگاری برای ذخیره تاریخچه تمام تراکنش های انجام شده با دارایی های دیجیتال مانند بیت کوین در یک دفتر کل استفاده می کند. اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین قابل تغییر نیستند و تمامی اطلاعات ثبت شده در آن به صورت شفاف در اختیار کاربران قرار می گیرد. شبکه بلاک چین چیزی است که بانک ها و موسسات مالی را از تراکنش های دارایی دیجیتال حذف کرده و امنیت ارزهای دیجیتال را تضمین می کند. موضوع ساخت دارایی های دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده است.

بلاک چین ها بیشتر به خاطر نقش حیاتی خود در سیستم های ارزهای دیجیتال برای حفظ رکورد ایمن و غیرمتمرکز تراکنش ها شناخته می شوند، اما کاربرد آن ها به ارزهای دیجیتال محدود نمی شود. از بلاکچین می توان برای تغییرناپذیر کردن داده ها در هر صنعتی استفاده کرد. از آنها می توان برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApps)، سیستم های مدیریت زنجیره تامین، سیستم های رای گیری و موارد دیگر استفاده کرد. فناوری زیربنایی بلاک چین این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را با ایجاد اعتماد، امنیت و کارایی متحول کند.

بیشتر بخوانید  آموزش صفر تا صد کپی تریدینگ + معرفی دو پلتفرم کپی تریدینگ
بلاک چین به زبان ساده
بلاک چین به زبان ساده

از زمان معرفی بیت کوین در سال 2009، استفاده از بلاک چین از طریق ایجاد ارزهای دیجیتال متعدد، برنامه های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن های غیرقابل تعویض (NFT) و قراردادهای هوشمند رشد کرده است.

تعریف بلاکچین به شرح زیر است: فناوری بلاک چین معماری است که سوابق تراکنش ها (بلوک ها) را در قالب یک پایگاه داده به نام “زنجیره” در شبکه ای از “گره ها” که همتا به همتا هستند ذخیره می کند.به یکدیگر متصل هستند. کل این مجموعه “دفتر کل دیجیتال” نامیده می شود.

بلاک چین به زبان ساده؛ شبکه‌ای از داده‌های غیر قابل تغییر

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که بلاک چین چیست، باید آن را یک زنجیره طولانی از داده ها در نظر بگیریم. داده ها در واقع شامل تراکنش هایی است که در شبکه انجام می شود. سوابق تراکنش ها در بسته هایی به نام بلوک ذخیره می شوند. هر بلوک پس از تکمیل و تایید اطلاعات آن به انتهای زنجیره اضافه می شود. این زنجیره بلوک که ما آن را بلاک چین می نامیم، در گره های شبکه ذخیره می شود. گره ها کامپیوترهایی هستند که وظیفه آنها ذخیره تمام اطلاعات شبکه است و یک کپی از تمام داده ها در آنها ذخیره می شود.

مثال شبکه بلاک چین و دلیل محبوبیت آن

مثال شبکه بلاک چین و دلیل محبوبیت آن
مثال شبکه بلاک چین و دلیل محبوبیت آن

فرض کنید می خواهید پول را در شبکه بانکی انتقال دهید. بانک حساب و مقصد شما را تأیید می کند، وجوه را انتقال می دهد، تراکنش شما را دریافت می کند و حساب های مبدأ و مقصد را به روز می کند. اما همه این کارها از طریق سیستمی انجام می شود که توسط بانک کنترل می شود. اگر شخصی سیستم بانکی را هک کند، می تواند به جای واریز به حساب دوست شما، به حساب مورد نظر خود منتقل کند. این اتفاق هزاران بار در سال در سراسر جهان می افتد!

بیشتر بخوانید  نحوه خرید اتریوم در تراست ولت به آسان ترین روش‌

در یک سیستم بلاک چین، همه چیز شفاف است و اطلاعات شما و دوستتان توسط همه افراد در شبکه بررسی و تایید می شود. الگوریتم‌ها، هش‌ها و ماینرها تضمین می‌کنند که دارایی‌های دیجیتال شما به درستی منتقل می‌شوند. پس از یک تراکنش، هیچکس توانایی تغییر اطلاعات خود را ندارد و همه افراد در شبکه می توانند اطلاعات تراکنش را ببینند. از طرفی کارمزد تراکنش ها بسیار کمتر از کارمزد بانکی است.

ماینر چیست؟ چه نقشی در شبکه بلاکچین دارند؟

ماینرها یا استخراج گران مسئول ایجاد بلوک های شبکه در فرآیندی به نام ماینینگ هستند. در یک شبکه بلاک چین، هر بلوک دارای نانس و هش خاص خود است. علاوه بر این، هش بلوک قبلی نیز در بلوک جدید ذخیره می شود. بنابراین، فرآیند استخراج یا ساخت بلوک کار آسانی نیست. به خصوص در یک شبکه بزرگ که در آن میلیون ها بلوک ذخیره شده است. ماینرها از نرم افزار و سخت افزار قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی برای تولید عددی استفاده می کنند که قادر به پذیرش هش نیست.

Nodes یا گره‌های شبکه بلاک چین چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های شبکه بلاکچین، ماهیت توزیع شده یا غیرمتمرکز آن است. هیچ کامپیوتر، سازمان یا سازمانی نمی تواند کل شبکه باشد. در عوض، شبکه یک دفتر کل توزیع شده است که توسط گره های به هم پیوسته در شبکه محافظت می شود. گره هر نوع وسیله الکترونیکی است که توانایی ذخیره یک کپی از کل شبکه بلاک چین و فعال کردن شبکه را دارد.

هر بلوک جدیدی که وارد شبکه می شود توسط گره ها تأیید می شود. شفافیت بلاکچین اجازه می دهد تا تمام اطلاعات آن به راحتی بررسی و مشاهده شود. این شفافیت به دلیل وجود قرارداد است. همه گره ها به صورت همتا به همتا به یکدیگر متصل می شوند. اتصال همتا به همتا تضمین می کند که همه آنها دقیقاً اطلاعات یکسانی را ذخیره می کنند. ذخیره سازی اطلاعات با یک سیستم کنترل قوی به حفظ یکپارچگی شبکه و ایجاد اعتماد در بین کاربران کمک می کند.

بیشتر بخوانید  تحلیل فاندامنتال چیست؟ مزایا و معایب تحلیل بنیادی ارز دیجیتال

جمع بندی

در این مقاله با مفهوم بلاک چین، اجزای آن، نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن، انواع فناوری های بلاک چین و همچنین تفاوت های ارز دیجیتال بیت کوین با بانک های سنتی آشنا شدیم. بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز است که امکان تراکنش های امن را فراهم می کند و شفافیت داده ها و محرمانه بودن حریم خصوصی کاربران به افزایش پذیرش آن کمک می کند. اگرچه این فناوری به دلیل ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین شهرت دارد، اما کاربردهای آن به دنیای ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده محدود نمی شود و با ورود به دهه سوم فناوری بلاکچین، کاربردهای آن نیز در حال گسترش است.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *