معرفی لیدو فایننس

با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای به‌روزرسانی شانگهای (Shanghai) اتریوم، دیده می‌شود که نام پروژه‌هایی که خدمات استیکینگ را ارائه می‌دهند، به ویژه پروتکل لیدو فایننس (Lido Finance)، در حال گسترش و شناخته‌تر شدن است. افزایش محبوبیت و رشد امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، باعث شده کاربران بیشتری به دنبال راه‌حل‌های کارآمدتر برای بهره‌وری از سرمایه خود باشند.

پروژه‌هایی همچون لیدو فایننس با ویژگی‌های جذاب خود، با تقاضای بسیار زیادی از جامعه سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند. نقش مهمی که لیدو فایننس در توسعه اتریوم ۲ و به طور کلی، در بخش دیفای ایفا می‌کند، باعث شده تا این پروتکل جایگاه ویژه‌ای در جامعه رمزارز‌ها داشته باشد. این مقاله قصد داریم به جزئیات بیشتری به معرفی و بررسی این پروتکل ارزشمند بپردازیم، از این رو ما را همراهی کنید.

لیدو فایننس یک پلتفرم معتبر برای لیکویید استیکینگ (liquid staking) اتریوم (ETH) است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا ETH خود را نه فقط استیک کنند بلکه در عین حال، در فعالیت‌های مختلف درون‌زنجیره‌ای مانند وام‌دهی و مشارکت، شرکت داشته باشند. این پروژه تلاش می‌کند تا بهبودات زیادی را نسبت به روش‌های قبلی استیکینگ مانند عدم نقدشوندگی، عدم تحرک و عدم دسترسی ایجاد کند.

به دنبال اجتناب از محدودیت‌هایی که ممکن است برای کاربران از پشتوانه ETH استیک شده به وجود آید، لیدو فایننس یک راه‌حل نوآورانه و قابل اطمینان برای استفاده از ETH در فعالیت‌های مختلف فاینانسیال ارائه می‌دهد. این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا بهره‌وری بیشتری از سرمایه خود داشته باشند و همزمان در شبکه اتریوم فعالیت‌هایی را انجام دهند، این امر باعث توسعه و رشد بیشتر اکوسیستم DeFi و اتریوم به صورت کلی خواهد شد.

بیشتر بخوانید  آموزش صفر تا صد کپی تریدینگ + معرفی دو پلتفرم کپی تریدینگ

هنگام استفاده از لیدو فایننس، کاربران یک توکن با نام stETH دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده تناسب ۱:۱ با ETH آنها است. این توکن stETH عملکرد پلی دارد و به منظور جلب پاداش‌های استیکینگ از شبکه اتریوم ۲ به اتریوم ۱، مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا که پاداش‌های استیکینگ به ETH استیک‌شده توسط کاربران در شبکه اتریوم ۲ تعلق دارد، موجودی ETH کاربران در بیکن چین افزایش می‌یابد.

موجودی توکن stETH با تناسب یک به یک با ETH استیک‌شده متصل است و یک بار در روز به‌روزرسانی می‌شود. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد که به پاداش‌های خود که در اتریوم ۲ دریافت کرده‌اند، در شبکه اتریوم ۱ دسترسی داشته باشند و از آنها بهره‌مند شوند. این سیستم تسهیل‌کننده‌ای برای کاربران است تا به بهترین نحو از پاداش‌های استیکینگ خود استفاده کرده و ارزش سرمایه‌گذاری خود را بهبود بخشند.

لیدو فایننس چگونه کار میکند؟

لیدو فایننس چگونه کار میکند؟
لیدو فایننس چگونه کار میکند؟

لیدو فایننس یک پروتکل لیکویید استیکینگ است که برای حل مشکلات احتمالی در مورد تبدیل به اعتبارسنج در اتریوم ۲ طراحی شده است. برای اینکه یک کاربر به عنوان یک اعتبارسنج در اتریوم ۲ شناخته شود، نیاز به داشتن سرمایه زیادی، مثلا ۳۲ ETH دارد. این فرآیند با پیچیدگی‌های فنی و زمان برای قفل شدن توکن‌ها همراه است.

در عین حال، کاربرانی که مایل به اعتبارسنج شدن نیستند یا نمی‌توانند این مقدار سرمایه را قرار دهند، با مشکل مواجه می‌شوند. این وضعیت ممکن است باعث افزایش نقدینگی دارایی‌هایشان و نیز از دست دادن فرصت استیکینگ شود.

در این زمینه، لیدو فایننس به عنوان یک پروتکل لیکویید استیکینگ عمل می‌کند و برای مقابله با این مشکلات به وجود آمده است. این پروتکل به کاربران این امکان را می‌دهد که ETHهای خود را در این پروتکل قرار داده و نمایندگی ETHهای استیک‌شده خود را به اعتبارسنج‌های حرفه‌ای (معروف به node miners یا ماینرهای نود) واگذار کنند.

بیشتر بخوانید  نحوه خرید اتریوم در تراست ولت به آسان ترین روش‌

با استفاده از لیدو فایننس، کاربران پس از استیکینگ ETH، توکن stETH را که نشان‌دهنده مالکیت ETHهای استیک‌شده آن‌هاست، دریافت می‌کنند. این توکن مشتقه توسط لیدو فایننس صادر می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از مزایای مالکیت ETHهای استیک‌شده خود بهره‌مند شوند، بدون اینکه نیازی به داشتن مقدار زیادی سرمایه برای اعتبارسنج شدن داشته باشند.

لیدو دائو چیست؟

لیدو دائو (Lido DAO) یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز است که به مدیریت گروهی از پروتکل‌های لیکویید استیکینگ می‌پردازد. Lido DAO وظیفه تعیین پارامترهای کلیدی مانند کارمزدها و ارتقا پروتکل را بر عهده دارد تا اطمینان حاصل شود که عملکرد پروتکل بهینه است.

توکن LDO، یک ارز دیجیتال بر مبنای اتریوم است که نشان‌دهنده امتیازات در لیدو دائو است. با داشتن توکن LDO، کاربران قدرت تصمیم‌گیری در مورد امور مختلف لیدو دائو را بدست می‌آورند. هرچه تعداد توکن LDO یک فرد بیشتر باشد، قدرت تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری او در امور لیدو دائو نیز بیشتر خواهد بود.

به طور کلی، Lido DAO به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت مشترک و با تصمیم‌گیری مشترک، مدیریت و پیشرفت پروتکل‌های لیکویید استیکینگ را انجام دهند و از بزرگ شدن اکوسیستم DeFi بهره‌مند شوند.

ویژگی های پروتکل لیدو فایننس 

ویژگی های پروتکل لیدو فایننس 
ویژگی های پروتکل لیدو فایننس

یکی از ویژگی‌های جالب پروتکل Lido Finance، استیکینگ ETH و حفظ نقدینگی توکن‌های کاربر است. کاربران می‌توانند اتریوم‌های خود را به قرارداد هوشمند Lido Finance ارسال کرده و به جای آن توکن‌های stETH دریافت کنند. این توکن‌ها را می‌توان برای خرید، فروش، مبادله یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای بهره‌مند شد. عملکرد انعطاف‌پذیر و کاربرپسند Lido Finance نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن است. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد هر تعداد توکنی که دارند (حتی اگر کم باشد)، را استیک کنند و از پاداش‌های این عملیات بهره‌مند شوند، بدون محدودیت برای تعداد ETHهای واریزشده.

بیشتر بخوانید  معاملات فیوچرز چیست؟ + کاربرد معاملات آتی در بازار ارزهای دیجیتال

همچنین، Lido Finance پشتیبانی قوی از پروژه‌های دیفای با توکن stETH دارد. این توکن را می‌توان در برنامه‌ها و پروتکل‌های مبتنی بر اتریوم استفاده نمود؛ به عنوان مثال، به عنوان وثیقه برای دسترسی به خدمات وام و انجام تعاملات مالی در اکوسیستم DeFi.

لیدو فایننس چه مشکلاتی را حل می نماید؟ 

اخیراً تعداد اتریوم‌های استیک شده در قرارداد اتریوم ۲ به بیش از ۱۶ میلیون ETH رسیده است، که نشان از تقاضای بالای کاربران برای بهره‌برداری از دارایی‌های خود به منظور کسب سود بیشتر است. با این حال، استیکینگ در اتریوم ۲ با مشکلاتی همچون زمان طولانی برای فعال شدن تراکنش‌ها، قفل شدن ETH های استیک شده تا زمان فعال شدن تراکنش‌ها، عدم امکان معامله و وثیقه‌گذاری کوین‌های استیک‌شده، و محدودیت استیکینگ به حد مشخصی (مضرب ۳۲ ETH) روبه‌رو است.

برای حل این مشکلات، Lido Finance از طریق پروتکل لیکوید استیکینگ خود، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد. این پروتکل این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند به صورت روان‌تر و بدون محدودیت‌های استیکینگ سنتی، از دارایی‌های خود برای کسب سود بیشتر استفاده کنند. از این راه، کاربران می‌توانند از اتریوم‌های خود با تسهیلات بیشتر و بدون قید و شرط بهره‌مند شوند و در عین حال از امکانات و زمینه‌های مختلف دیفای برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند، بدون دغدغه از مشکلاتی همچون قفل بودن دارایی‌ها یا محدودیت در تعداد ETHهای قابل استیکینگ.

 

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *