خرید و فروش تتر جرم در ایران

نگهداری و خرید و فروش تتر (USDT) توسط افراد در ایران در اکثر موارد، به عنوان یک عملیات قانونی در نظر گرفته می‌شود. در واقع، از آن زمان که تتر به عنوان یک استیبل کوین دلاری و با پشتوانه دلار آمریکا شناخته می‌شود و این کریپتوارز به عنوان یک ابزار معاملاتی استفاده می‌شود، اکثر مردم و نهادهای نظامی و قانونی در ایران تتر را به عنوان یک ابزار مالی مشروع می‌پذیرند.

با این حال، باید توجه داشته باشیم که درخواست‌ های مختلفی از طرف دولت ایران در سال‌های اخیر به منظور کنترل تبادلات ارزی و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور اعمال شده است. بنابراین، اگر افراد معاملات تتر را به منظور انتقال سرمایه خود یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار دهند، ممکن است مورد تعقیب و مجازات قرار گیرند.

در هر صورت، برای هر فردی که در معاملات تتر شرکت می‌کند، توصیه می‌شود که به دقت قوانین و مقررات مالی و ارزی کشور را دنبال کند و از انجام هر گونه فعالیت غیرقانونی پرهیز کند. همچنین، مشاوره حقوقی از وکیل متخصص در این زمینه نیز می‌تواند به افراد در درک بهتر قوانین مرتبط و اتخاذ تصمیمات مناسب کمک کند.

در کل، انجام تتر یکی از معاملات مالی است که باید با دقت و شفافیت انجام شود، و از رعایت اصول حقوقی و مالی در تمام مراحل معامله تاکید می‌شود.

آیا خرید و فروش تتر در ایران قانونی است؟

آیا خرید و فروش تتر در ایران قانونی است؟

وضعیت مقررات ارزهای دیجیتال در ایران نیاز به بررسی دارد. در کلیت موضوع، رویکرد نهادهای قانون‌گذار در این کشور نسبت به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به‌طور کامل شفاف نیست.

مسئولان دولتی و اعضای مجلس نسبت به اینکه آیا معامله ارزهای دیجیتال در ایران به‌عنوان یک فعالیت رسمی تلقی می‌شود یا خیر، دیدگاه‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، علی صالح‌آبادی، رئیس سابق بانک مرکزی ایران، در گفت‌وگویی تلویزیونی در ماه مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد که “مبادله و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از سوی بانک مرکزی پذیرفته‌شده نیست و به‌رسمیت شناخته نمی‌شود”.

نهادهای نظارتی همچنان پس از سال‌ها از فعالیت صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال، از اعطای مجوزهای رسمی به این کسب‌وکارها خودداری می‌کنند. با این وجود، تاکنون تماماً جلوی فعالیت‌های آنها را نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید  آموزش ساخت کیف پول ارز دیجیتال

در اقدام متفاوت، برخی نهادهای حاکمیتی به‌طور منظم با پلتفرم‌های معاملاتی داخلی در ارتباط هستند، از آنها مالیات دریافت می‌کنند و مجلس نیز اخیراً طرحی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه داده است که شامل معاملات رمزارز نیز می‌شود.

با این توضیحات، با توجه به ماده ۲ قانون مجازات عمومی و نبود قوانین مشخص برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله تتر، نمی‌توان معامله این دارایی‌ها را به‌عنوان یک جرم مطرح کرد. به عبارت دیگر، تا زمانی که این فعالیت‌ها با مقررات مربوطه و بدون انجام فعالیت‌های غیرقانونی انجام شود، احتمالاً مشمول مجازات نخواهد شد. اما لازم به ذکر است که وضعیت قوانین و مقررات ممکن است تغییر کند و بهتر است همواره از طریق منابع حقوقی رسمی و مشاوران حقوقی به تازگی اعلام‌شده را بررسی کنید و فعالیت‌هایتان را با رعایت مقررات مربوطه انجام دهید.

ممنوعیت معامله ارزهای دیجیتال توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی

بانک مرکزی ایران اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که باتوجه به جلسه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، به‌کارگیری بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.

البته این حکم به معنای ممنوعیت کامل خرید و فروش یا نگهداری از ارزهای دیجیتال در کشور و برای اشخاص حقیقی نبود. ممنوعیت معامله با دارایی‌های دیجیتال پیش از این نیز برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی وجود داشت. صرفاً با انتشار این حکم، این نهادهای مالی به‌شکل رسمی از خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال منع شدند.

بانک مرکزی همچنین خود هیچ مجوز رسمی‌ای برای تأسیس صرافی آنلاین یا سایت خرید و فروش ارزهای دیجیتال صادر نمی‌کند و این شرکت‌ها همچنان به‌صورت تقریباً غیررسمی به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

البته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌تازگی اعطای اینماد به صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال را تأیید و سازوکارهای مربوط به اخذ اینماد توسط این کسب‌وکارها را منتشر کرده است. عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران اما، می‌گوید این اینماد قابل درج در سایت نیست و همچنین به معنی به‌رسمیت‌شناخته‌شدن انجام معاملات ارزهای دیجیتال از سوی دولت نیست.

در نتیجه، تا اینجا و در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش تتر جرم است، باید گفت نگهداری و خرید و فروش تتر توسط افراد یا از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران جز در موارد خاصی که پیش‌تر بدان اشاره کردیم، جرم نیست و طبیعتاً مشمول مجازات نخواهد شد.

بیشتر بخوانید  خرید تتر در دبی ( امارات )

احتمال دریافت مالیات از معاملات تتر در ایران

احتمال دریافت مالیات از معاملات تتر در ایران

وضعیت مقررات ارزهای دیجیتال در ایران نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. در حال حاضر، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس ایران در مورد معاملات ارزهای دیجیتال، به ویژه تتر، به اظهارنظرهای متفاوتی پایبند هستند.

اخیراً مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ طرحی را تصویب کرده که مصرفی مالیات بر عایدی سرمایه از معاملات ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی می‌کند. این طرح به طور عام شامل انتقال ارزهای دیجیتال میان افراد و صرافی‌ها و معاملات مالیاتی بر این انتقالات می‌شود. این طرح هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است و باید منتظر تصمیمات نهایی در این زمینه باشیم.

همچنین، تعریف قانونی از ارزهای دیجیتال و تتر در ایران هنوز به صورت کامل مشخص نشده است. در واقع، تعریف و طرح قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال به طور کلی نیازمند به تصویب قوانین اساسی و طرح‌های مجلس است.

در نتیجه، اثرات احتمالی این طرح مالیات بر عایدی سرمایه بر خرید و فروش تتر و دیگر ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی وابسته به مفاد نهایی طرح و تأیید شورای نگهبان خواهد بود. در هر صورت، برای انطباق با مقررات مربوطه و جلوگیری از هرگونه مشکلات حقوقی، بهتر است افرادی که در معاملات ارزهای دیجیتال شرکت می‌کنند، مشورت با مشاوران حقوقی متخصص داشته باشند و تغییرات قوانین و مقررات را دنبال کنند.

تحریم کاربران ایرانی و ریسک معامله با تتر

در نوامبر ۲۰۱۸، دولت ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه ایران را اعمال کرد، که شامل ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات مالی با اشخاص یا نهادهای تحریم‌شده در ایران بود. این تحریم‌ها تحت نظر دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) اعمال شدند و به منظور جلوگیری از تخلف از تحریم‌ها، جریمه‌های مالی و مجازات‌های کیفری جدی برای افراد و نهادهایی که تحریم‌ها را نقض می‌کنند، تعیین شده است.

تتر (Tether) به عنوان یکی از پرکاربردترین استیبل کوین‌ها در جهان از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند، اما در عین حال، از نظر مشخصاتی متفاوت است. تتر یک استیبل کوین متمرکز است و توسط شرکتی به نام Tether Limited ایجاد شده است. این به معنایی است که تتر دارای یک شرکت پشتیبان و متمرکزی است که قادر است تراکنش‌ها را مسدود کند و اطلاعات مشتریان را افشا کند.

با توجه به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال برای تجارت با این کشور، تراکنش‌های مرتبط با ایران برای شرکت‌های کریپتوکارنسی و صرافی‌ها ممنوع است. صرافی‌هایی که به نقض این تحریم‌ها پرداخته و تراکنش‌های مرتبط با ایران را پردازش کنند، با جریمه‌ها و مجازات‌های کیفری مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، صرافی بیت‌ترکس (Bittrex) به دلیل نقض تحریم‌های ایران و دیگر کشورها از طریق پردازش تراکنش‌های ارز دیجیتال، تاکنون ۲۴ میلیون دلار جریمه شده است.

بیشتر بخوانید  چرا خرید تتر همان سرمایه گذاری روی دلار است؟

در مورد صرافی بایننس (Binance)، گزارش‌ ها نشان می‌دهند که این صرافی از سال ۲۰۱۸ تاکنون تراکنش‌هایی مرتبط با ایران را پردازش کرده و تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده در مورد نقض پول‌شویی و تحریم‌ها توسط بایننس در حال انجام است.

با توجه به این موارد و نهادهایی مانند OFAC که نظارت بر تحریم‌ها و تجارت مالی با کشورهای تحریم‌شده را دارند، استفاده از تتر یا دیگر ارزهای دیجیتال برای تجارت با ایران از منظر قوانین ایالات متحده غیرمجاز و پرتاب مالیات بر عایدی سرمایه نیز امکان‌پذیر نیست. تعیین توجه به مقررات مربوطه و پیگیری قوانین و مقررات مربوط به تحریم‌ها بسیار مهم است تا از هرگونه مشکلات حقوقی و مالی جلوگیری شود.

معامله با تتر در صرافی‌های خارجی جرم است؟

معامله با تتر در صرافی‌های خارجی جرم است؟

اغلب پلتفرم‌های بین‌المللی ارز دیجیتال از کاربران خود درخواست احراز هویت (KYC) می‌کنند و این مسئله ممکن است برای کاربران ایرانی یک چالش باشد. احراز هویت معمولاً به منظور اطمینان از شناخت مشتریان و پیشگیری از فعالیت‌های مخرب مانند پول‌شویی و تامین منابع تروریستی انجام می‌شود.

از طریق فرآیند KYC، کاربران معمولاً موظف به ارائه مدارک شناسایی شخصی خود مثل کارت ملی، پاسپورت یا مدارک دیگر هستند. همچنین ممکن است نیاز به تایید آدرس دقیق خود داشته باشند. این اقدامات به منظور حفاظت از امنیت و اطلاعات کاربران و همچنین پایبندی به قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تروریسم است.

با این حال، برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به احراز هویت، معاملات ارز دیجیتال را انجام دهند. این صرافی‌ها به طور معمول بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین و همکاری بین کاربران عمل می‌کنند و بدون واسطه متمرکز عمل می‌کنند. اما باید توجه داشت که این نوع صرافی‌ها معمولاً کمترین سطح امنیتی و حمایت از کاربران را ارائه می‌دهند، و افراد باید بسیار مراقب باشند و از صرافی‌های معتبر و معتبر استفاده کنند تا از خسارات مالی و امنیتی جلوگیری کنند.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *