انواع مختلف اسیلاتور

اسیلاتور ها مدل‌هایی مبتنی بر ریاضیات هستند که ایده‌ای درباره تداوم یا روند قیمت در تحلیل تکنیکال بازار سرمایه به دست می‌دهند. اگر چه در فارسی معادل اسیلاتور است، اما کار رد عمومی آن به صورت نوسانگر است.

  1. شاخص قدرت نسبی
  2. اسیلاتور نهایی
  3. شاخص قدرت واقعی
  4. اسیلاتور تصادفی

اسیلاتور ایده هایی در مورد تغییر روند در بازار به سرمایه گذاران ارائه می دهد. از سوی دیگر، نوسانگرها سطوح تصحیح را در فرآیندی شناسایی می‌کنند که طی آن روندهای قیمت در بازار در محدوده افقی حرکت می‌کنند. در واقع به انواع اندیکاتورهایی که این فرآیند را ارائه می دهند، نوسانگر می گویند.

اسیلاتور در بورس برای چیست؟

اسیلاتور در بورس برای چیست؟
اسیلاتور در بورس برای چیست؟

ما هنگام سرمایه گذاری در بورس از ابزارهای ریاضی استفاده می کنیم. اسیلاتور ها یکی از این ابزارها هستند. برای محاسبه روند/جهت قیمت در تحلیل بازار سهام  و ارز دیجیتال استفاده می شود. می توان آن را روش ریاضی تحلیل بازار نامید.

اسیلاتور ها امروزه بسیار محبوب هستند و یکی از پرکاربردترین ابزارهای ریاضی هستند. زیرا اسیلاتورها ابزارهایی هستند که می توانند روندها و تغییرات بالقوه بازار را که هنوز شروع نشده اند نشان دهند. همچنین به عنوان شاخص عقب ماندگی محسوب می شود. در عین حال، از نوسانگرها نیز برای نشان دادن شرایط فروش بیش از حد در بازار استفاده می شود. دلیل اهمیت این اطلاعات این است که نشان می دهد و می تواند تعیین کند که چه زمانی می توان موقعیت های خوبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد.

چرا از اسیلاتورها استفاده می کنیم؟

در بازار سهام، سرمایه گذاران و شرکت ها می خواهند سرمایه گذاری های خود را به سود تبدیل کنند. به منظور تبدیل سرمایه گذاری به سود، شاخص هایی به نام شاخص ایجاد شده است. سرمایه گذاران نیز به این شاخص ها نیاز دارند. اندیکاتورها به 3 نوع مختلف تقسیم می شوند که به عنوان “نوسانگر”، “روند” و “حجم” توصیف می شوند.

در میان این شاخص ها، وظیفه اصلی نوسانگرها کنترل مازاد بر قیمت ابزارهای سرمایه گذاری و کمک به سرمایه گذار در شناخت آن است. همچنین به سرمایه گذار نشان می دهد که آیا اصلاح قیمتی وجود دارد یا خیر. تا حدودی شبیه ارزیابی هایی است که خودرو را بررسی می کند و عیوب و مشکلات آن را هنگام خرید و فروش خودرو شناسایی می کند.

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور
تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور

اگرچه نوسانگرها زیرمجموعه ای از اندیکاتورها هستند، اما تفاوت های قابل توجهی بین این دو ابزار تحلیل تکنیکال وجود دارد. در زیر به برخی از تفاوت های بین اندیکاتور و نوسانگر خواهیم پرداخت:

1- نحوه قرار گرفتن در نمودار قیمت

یکی از قابل توجه ترین تفاوت های اسیلاتور ها و اندیکاتورها نحوه قرارگیری آنها در نمودار قیمت است که به طور پیش فرض در لایه ای جداگانه زیر شمع های قیمت قابل مشاهده است.

در حالی که معمولا اندیکاتورها در پس زمینه نمودار قیمت قرار می گیرند. بنابراین اولین تفاوتی که در یک نگاه می توان تشخیص داد محل قرارگیری این دو ابزار است.

2- اشباع مناطق خرید و فروش

در نوسانگرها محدوده نوسانی وجود دارد که به آن مناطق بیش از حد خرید و فروش بیش از حد گفته می شود. مناطق فروش بیش از حد، که توسط نوسانگرها مشخص می شوند، اشتیاق کاذب خریداران را برای خرید و همچنین ترس فروشندگان و فروش سهام در مناطق حمایتی مهم را نشان می دهند. بنابراین دومین تفاوت اندیکاتورها و نوسانگرها وجود همین ویژگی مهم است.

3- تفاوت

واگرایی یکی از مطمئن ترین سیگنال های خرید و فروش در بازار سهام است. این سیگنال آنقدر مهم و قابل اعتماد است که می توانید این ساختار نمودار را به عنوان یک استراتژی معاملاتی اتخاذ کنید و بر اساس آن عمل کنید. سومین تفاوت اندیکاتورها و نوسانگرها وجود این ساختار و این توانایی است. زیرا تشکیل واگرایی فقط با مقایسه قیمت و اسیلاتور های پرکاربرد مانند MACD، Stochastic و RSI قابل تشخیص است.

اسیلاتور بهتر است یا اندیکاتور؟

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر کند این است که از بین این دو ابزار معروف تحلیل تکنیکال کدام یک بهتر یا دقیق تر از دیگری است؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که هم از نوسان ساز و هم اندیکاتور به عنوان ابزار تایید استفاده می شود و باید از تصمیم گیری فقط بر اساس نوسان ساز و اندیکاتور خودداری کنید. به یاد داشته باشید که نمی توانید یک مقایسه کیفی بین نوسانگرها و اندیکاتورها انجام دهید و یکی را بهتر از دیگری در نظر بگیرید. برای تحلیل دقیق و حساب شده باید از تمامی ابزارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کرد.

جمع‌بندی

اسیلاتور ها ابزارهای تحلیلی هستند که تجزیه و تحلیل و دسترسی به نمودارها را آسان تر می کنند. اندیکاتورهای نوسان ساز به دلیل سهولت استفاده، گرافیک زیبا و سرعت تحلیل در بین فعالان بورس از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. نوسانگرها مناطقی را که بیش از حد خرید شده و بیش از حد فروش رفته اند را شناسایی کرده و به شما نشان می دهند.

با استفاده از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال می توانید تحلیل انجام شده با استفاده از انواع اسیلاتورها را تایید کرده و از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *