معرفی ارز آپتوس APT

ارز آپتوس APT یکی از پروژه‌هایی است که به دنبال حل مشکلات مقیاس‌پذیری در بلاکچین‌ها می‌باشد. مقیاس‌پذیری، یکی از چالش‌ های اساسی در برخی از پروژه‌ های لایه‌ی اولی کریپتوگرافی است. به‌ عنوان مثال، شبکه بیت‌ کوین توانایی پردازش حدود ۷ تراکنش در ثانیه و اتریوم توانایی پردازش حدود ۲۵ تراکنش در ثانیه را دارد. این سرعت پردازش در مقایسه با بانک‌ ها که قادر به پردازش چند هزار تراکنش در ثانیه هستند، کمتر است. این امر نشان می‌دهد که اتریوم با این سرعت کمتر نمی‌تواند به طور کامل جایگزین بانک‌ها شود.

به علاوه، با توجه به آینده دنیای متاورس و وب ۳، نیاز به پردازش تعداد بسیار بالایی از تراکنش‌ها وجود دارد. بسیاری از پروژه‌ های مانند سولانا، ترون و اسمارت چین سعی در حل این مسئله دارند. این پروژه‌ها در تلاشند تا با ارتقاء سرعت تایید تراکنش‌ها، مشکل مقیاس‌پذیری را حل کنند. با این حال، برخی از این پروژه‌ها ممکن است به‌منظور دستیابی به سرعت بالا در تایید تراکنش‌ها، از فداکاری در امنیت یا غیرمتمرکز بودن استفاده کنند. این موضوع باعث شده که تاکنون هیچ پروژه‌ای نتوانسته با بهبود مقیاس‌پذیری، حفظ امنیت و غیرمتمرکز بودن را به‌طور کامل ترکیب کند.

ارز APT، ارز بومی بلاکچین آپتوس Aptos می‌باشد که برای همه‌ی تراکنش‌ها در شبکه آپتوس استفاده می‌شود. این ارز نه‌ تنها برای انجام تراکنش‌ ها استفاده می‌شود، بلکه برای پاداش دادن به ولیدیتور های شبکه نیز به کار می‌رود. کاربرانی که این ارز را دارند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ های مربوط به حاکمیت، ارتقا پروتکل، و تقویت امنیت بلاکچین این پروژه مشارکت کنند. این مشارکت کاربران در فرآیند های تصمیم‌گیری به وسیله‌ی نگهداری و استفاده از ارز APT انجام می‌شود، که این ارز به آن‌ها حق رأی و تاثیر در انتخاب‌ های مهم شبکه می‌دهد. این نوع از مشارکت کاربران باعث توسعه و بهبود پایدار بلاکچین آپتوس می‌شود.

تاریخچه پلتفرم آپتوس Aptos

تاریخچه پلتفرم آپتوس Aptos

برای بررسی تاریخچه آپتوس Aptos ابتدا به پروژه بلاکچینی فیس بوک بپردازیم. پروژه فیس‌بوک، که اکنون با نام متا شناخته می‌شود، از زمان شروع با نام لیبرا و سپس تغییر نام به Diem، یک سفر پرپیچ‌ و خمی را طی کرده است. دلایل این تغییرات ممکن است شامل مسائل قانونی یا نگرانی‌ های مرتبط با ارز های دیجیتال باشد. پس از توقف پروژه Diem، آقای Mo Shaikh و آقای Avery Ching تصمیم گرفتند تا با ایجاد پروژه جدیدی با نام آپتوس Aptos، از تجربیات خود در حوزه بلاکچین بهره ببرند.

استخدام افرادی که پیشینه کاری در پروژه‌ های مانند سولانا دارند، از جمله استخدام Austin Virts که تجربه کار با سولانا را داشته، می‌تواند به توسعه و پیشرفت پروژه Aptos کمک کند. همچنین جذب سرمایه‌گذاران بزرگ و حامیان معتبر نشانه‌ای از جذابیت و پتانسیل پروژه Aptos است.

دو شخص تاثیر گذار این پروژه آقای Mo Shaikh و Avery Ching با سابقه‌ای طولانی در حوزه بلاکچین و فناوری مرتبط، می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد و توسعه این پروژه ایفا کنند. این حمایت و جذب سرمایه‌گذاران بزرگ می‌تواند به رشد و توسعه‌ی این پروژه کمک شایانی کند.

عملکرد پلتفرم آپتوس Aptos

پروژه بلاکچین Aptos با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری به فعالیت خود آغاز کرده است. این بلاکچین، با ادعای تیم پروژه، توانایی پردازش ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تراکنش در ثانیه را داراست که این عمل را با استفاده از موتور اجرای موازی خود انجام می‌دهد. Move نام زبان برنامه‌نویسی است که برای اجرای قراردادهای هوشمند در این بلاکچین به‌کار می‌رود و بر پایه‌ی زبان کد نویسی Rust ساخته شده است.

این بلاکچین به سادگی به دنبال ایجاد بستری مناسب برای پلتفرم‌ های DApps و وب ۳ است. از زمان شروع فعالیت، پلتفرم‌های مختلفی در صنایع مختلف مانند صرافی‌های غیرمتمرکز، پروتکل‌ های وام‌دهی و پلتفرم‌ های تامین نقدینگی بر روی این بلاکچین پیاده‌سازی شده‌اند و با گسترش اکوسیستم این پروژه، ارزش ارز APT افزایش می‌یابد.

رویکرد این پروژه بر پایه ارائه فناوری‌ های پیشرفته و امنیت بالاست. تیم پروژه به دنبال ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز، امن و قابل مقیاس است که توسط جامعه‌ی کاربری کنترل شود. همچنین، توسعه‌دهندگان و کاربران قادر به دسترسی به گزینه‌های مختلفی مانند بازیابی کلید، مدل‌سازی داده‌ها، استانداردهای قرارداد هوشمند و مدیریت منابع و حریم خصوصی هستند.

بلاکچین‌ های بسیاری تراکنش‌ها را به صورت متوالی پردازش می‌کنند که این می‌تواند عملکرد کل زنجیره را در مواجهه با تراکنش‌ های ناموفق یا افزایش تقاضا تحت تأثیر قرار دهد. اما در Aptos، تراکنش‌ها به صورت افقی و عمودی پردازش می‌شوند. همه تراکنش‌ها به صورت همزمان پردازش می‌شوند و سپس اعتبار آن‌ها سنجیده می‌شود. در نهایت، تراکنش‌ هایی که با مشکل مواجه شده‌اند یا لغو می‌شوند یا مجدداً اجرا می‌شوند. از زمان پردازش تا تایید اعتبار، این تراکنش‌ها در حافظه کتابخانه تراکنش‌ها ذخیره می‌شوند.

زبان برنامه نویسی ارز آپتوس

استفاده از زبان‌ های برنامه‌نویسی مختلف در بلاکچین‌ها دارای مزایا و معایب خود است. زبان‌ های متفاوتی می‌توانند از نظر امنیت، مقیاس‌پذیری، و قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند، تفاوت‌ های قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

با این حال، استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص برای بلاکچین، می‌تواند امکانات خاص و الگو هایی را فراهم کند که به عنوان یک بخش از اکوسیستم بلاکچین بهینه‌سازی شده است. زبان برنامه‌نویسی Move که Aptos از آن استفاده می‌کند، ابزاری است که برای ایجاد امنیت و مقیاس‌پذیری در بلاکچین Aptos طراحی شده و توانایی ارتقاء ماژول‌ها و تغییرات پیکربندی یکپارچه را فراهم می‌کند.

به طور مثال، بلاکچین کاردانو از زبان Haskell برای ایجاد امنیت بیشتر استفاده کرده است. این انتخاب نه‌تنها برای پروژه‌ های هوا فضا و امور امنیتی ارتش آمریکا، بلکه برای ایجاد امنیت در بلاکچین کاردانو نیز صورت گرفته است.

مشکلی که ممکن است با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص برای بلاکچین Aptos پیش بیاید، این است که پروژه‌ هایی که از زبان دیگری استفاده می‌کنند نمی‌توانند به اکوسیستم این بلاکچین ملحق شوند. این می‌تواند مزیتی در قلمرو امنیتی ایجاد کند اما همچنین ممکن است باعث کاهش تعداد توسعه‌دهندگان و پروژه‌ هایی شود که از آن زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.

بلاکچین‌ هایی مانند کاردانو از موتور های تبدیل استفاده کرده‌اند تا زبان Solidity را به زبان Haskell تبدیل کنند و قابلیت اجرایی قرارداد‌ های هوشمند را فراهم کنند. احتمالاً بلاکچین Aptos نیز می‌تواند از راهکار های مشابهی برای ایجاد پلی بین زبان‌ های برنامه‌نویسی استفاده کند تا این مسئله را حل کند.

داده این ارز دیجیتال آپتوس

داده این ارز دیجیتال آپتوس

اطلاعات مرتبط با بلاکچین Aptos و نحوه‌ی عملکرد تراکنش‌ها، رویدادها و حساب‌ها به این شکل است:

تراکنش‌ها:
هر تراکنش شامل اطلاعات زیر است:
1. احراز هویت تراکنش: با استفاده از یک یا چند امضا دیجیتالی انجام می‌شود.
2. آدرس حساب فرستنده.
3. Payload: اطلاعات گیرنده و مبلغ انتقال برای تراکنش‌ های همتا به همتا.
4. هزینه تراکنش.
5. حداکثر هزینه تراکنش: مبلغی که شبکه مجاز است برای تراکنش خرج کند.
6. شماره ترتیب تراکنش: این شماره باید با شماره‌ای که در حساب فرستنده ذخیره شده است، یکسان باشد و برای افزایش امنیت، پس از هر تراکنش افزایش می‌یابد.
7. زمان انقضا: زمانی که پس از آن تراکنش بی اعتبار محسوب می‌شود.
8. شناسه زنجیره: زنجیره‌ای که تراکنش در آن باید پردازش شود را شناسایی می‌کند. این اقدام برای جلوگیری از خطا و افزایش امنیت انجام می‌شود.

رویدادها:
در هنگام انجام تراکنش‌ها، رویداد های مختلفی ایجاد می‌شوند. هر ماژول می‌تواند رویداد های خود را تعریف کرده و تصمیم بگیرد که زمانی که این رویدادها پس از اجرا منتشر شوند. به عنوان مثال، هنگام انتقال کوین، حساب فرستنده و گیرنده به ترتیب، SentEvent و ReceivedEvent را منتشر می‌کنند که می‌تواند اطلاعات بیشتری از انتقال را فراهم کند.

حساب‌ها:
هر حساب با یک شناسه منحصر به فرد ۲۵۶ بیتی تعریف می‌شود. اگر تراکنشی به یک آدرس جدید ارسال شود که تا به حال وجود نداشته باشد، یک حساب جدید در دفتر کل بلاکچین ایجاد می‌شود. این ساختار اهمیت زیادی دارد زیرا برای ایجاد یک حساب جدید، نیاز به ارسال تراکنش دستیاری مربوط به آن حساب وجود دارد.

کیف پول های پشتیبانی کننده ارز آپتوس APT

کیف‌پول‌ ها ابزار های مهمی هستند که در ذخیره و مدیریت ارز های دیجیتال نقش اساسی دارند. دو کیف‌پولی که نام برده شده‌اند، هرکدام ویژگی‌ها و کاربرد های منحصر به فردی دارند که انتخاب بین آنها وابسته به نیازها و تمایلات کاربران است.

کیف‌پول تراست: این کیف‌پول نرم‌افزاری، به عنوان یک کیف‌پول متمرکز و متن‌باز برای دستگاه‌های تلفن همراه (Android و iOS) عمل می‌کند. این ابزار به کاربران امکان مدیریت و ذخیره‌ی ارز های مختلف را می‌دهد و برای استفاده در زمینه‌ های مختلف دارای قابلیت‌های متنوعی است.

کیف‌پول سیف‌پل: سیف‌پل به عنوان یک کیف‌پول محبوب به دو صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود است، اما در اینجا، منظور از آن نسخه نرم‌افزاری آن است. این کیف‌پول نرم‌افزاری امکانات گسترده‌ای از جمله ذخیره، ارسال، دریافت و مبادله‌ی ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند و به کاربران امکان مدیریت کامل بر ارز هایشان را می‌دهد.

اختیار انتخاب بین این کیف‌پول‌ ها بستگی به نیازها، اولویت‌ها و تمایلات شخصی دارد. هر یک از آنها ویژگی‌ های خاص و مزایایی برای استفاده کاربران ارائه می‌دهند که بر اساس آنها انتخاب می‌شوند.

صرافی های پشتیبانی کننده آپتوس APT

صرافی های پشتیبانی کننده آپتوس APT

صرافی‌ هایی که در ادامه مقاله معرفی می شود، به عنوان صرافی هایی برای خرید و فروش رمزارز آپتوس (APT) شناخته می‌شوند. صرافی‌ها دو دسته‌ی متمرکز و غیرمتمرکز دارند. صرافی‌ های متمرکز توسط افراد یا شرکت‌ های خاصی اداره می‌شوند و ملزم به رعایت قوانین و مقررات هستند. اما صرافی‌ های غیرمتمرکز، معاملات را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام می‌دهند.

در میان صرافی‌ های متمرکزی که ارز دیجیتال آپتوس (APT) را پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به بایننس، کوینکس، بای‌بیت، هیوبی و آپ‌بیت اشاره کرد. اما صرافی‌ های غیرمتمرکزی که ارز دیجیتال آپتوس را پشتیبانی می‌کنند شامل پنکیک‌ سواپ و لیکوئید‌ سواپ می‌شوند. این صرافی‌ها به عنوان صرافی‌ های خارجی شناخته می‌شوند و به دلیل تحریمات، کاربران ایرانی برای استفاده از آنها نیاز به استفاده از نرم‌افزار هایی برای تغییر IP یا VPS دارند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *